GEZE deurcomfort met stijl in het gemoderniseerde Weense Westbahnhof
Sinds de modernisering van het Westbahnhof-station is de ‘Wolkenspange’ (wolkengordel) een onderscheidend kenmerk geworden. Westbahnhof-station bevat daarnaast een hotel, een winkelcentrum en een kantoorgebouw. De verschillende delen van het gebouw zijn verbonden via een structuur van stalen balken (de ‘Wolkenspange’). Het architectonische hoogstandje van de Weense architecten Neumann & Steiner weegt meer dan 430 ton en beslaat de grote en heldere stationshal die is gerenoveerd in de oorspronkelijke stijl uit de jaren 1950.
Nostalgie op het treinstation
Buitenaanzicht van Weense Westbahnhof. Foto: Sigrid Rauchdobler van GEZE GmbH © Sigrid Rauchdobler / GEZE GmbH
Wanneer u vandaag langs de winkels in de stationshal loopt, is het moeilijk om u voor te stellen hoeveel nostalgie hierachter verborgen gaat. Toen het Empress Elisabeth Station in 1858 werd geopend – zoals het toen heette – was dit het centrale verkeersknooppunt naar West-, Zuid- en Zuidoost-Europa. Waar vandaag de dag intercitytreinen binnenrijden, was ooit de stop voor de Orient Express die een vleugje glamour naar Wenen bracht. Het einde van de internationale en legendarische Parijs – Istanbul, die in 1883 begon met de Orient Express en eindigde in 2009, hield de ontwikkeling van het station niet tegen. Het is nu een verkeerspunt voor regionale verbindingen, en het verkeersbeheer en reiscomfort zijn gaandeweg steeds meer verbeterd.
Comfort voor de passagier dankzij het comfort van de automatische deuren van GEZE
In het moderne reisverkeer worden ongeveer 30 automatische schuifdeuren met aandrijvingen uit de Slimdrive-serie gebruikt. Of het nu gaat om geveldeuren in de brede en hoge ingangen van de stationshal of bij de winkelniveaus, naar het hotel of het kantorencomplex: Slimdrive schuifdeursystemen harmoniseren de visuele reductie. Op een hoogte van slechts zeven centimeter zijn de aandrijfsystemen discreet geïntegreerd in de gevel en de binnenruimtes. Een ruime doorgangsruimte, slanke deurprofielen en Slimdrive SL NT-FR schuifdeursystemen in het vluchtdeurontwerp zorgen voor een probleemloze toegang, vluchtroutebeveiliging, helderheid en transparantie. De openingsbreedtes van deuren op een vluchtroute zijn relatief begrensd. De maximaal mogelijke openingsbreedtes werden mogelijk door gebruik te maken van automatische telescopische 4-vleugelige deuren met Slimdrive SLT-FR aandrijvingen. Het ‘gestapeld plaatsen’ van de deurbladen is geen probleem bij deze oplossing.
Persbericht
Download persbericht (DOCX | 767 KB)
Voor redactionele vragen
Julia Graf
Telefoon: +49 - 7152-203-505
E-mail: j.graf@geze.com
Neem contact met ons op