Slimme deur- en raamsystemen in de veerbootterminal Brodick Isle of Arran

Een nieuwe veerbootterminal aan de Brodick Bay, die als toeristische en stadspoort moet dienen, is van de boeg tot de achtersteven met deur- en raamsystemen van GEZE uitgerust.

Maritiem design en modern comfort

De door het bekende architectuurkantoor Norr uit Glasgow ontworpen terminal is deel van een 30 miljoen pond-investering, die als doel heeft de haven te moderniseren, hem voor het reizen in de 21e eeuw gereed te maken en het comfort van de passagiers te verbeteren. Het indrukwekkende gebouw bevindt zich in de buurt van de waterkant en heeft op toepasselijke wijze de vorm van een gigantisch schip.

Natuurlijke ventilatie door geautomatiseerde ramen

De grote ramen worden door 30 GEZE Slimchain kettingaandrijvingen geopend en gesloten.

De grote ramen worden door 30 GEZE Slimchain kettingaandrijvingen geopend en gesloten. © Keith Hunter / GEZE GmbH

De royale lounge maakt indruk met zijn dubbele hoogte en grote raamfronten aan de westgevel, waarmee de bezoekers een adembenemend uitzicht over de Brodick Bay geboden wordt. De grote ramen, die door 30 GEZE Slimchain kettingaandrijvingen automatisch geopend en gesloten worden, geven de entreezone aan de hoofdingang van het gebouw een lichte en maritieme flair. Het bijzonder smalle en onopvallende uiterlijk van de Slimchain raamaandrijvingen wordt optimaal geïntegreerd in het bijzondere geveldesign van de Brodick-veerbootterminal.

De Slimchain raamaandrijvingen zijn niet alleen aan de grote ramen van de lounge, maar in het hele gebouw van twee verdiepingen geïnstalleerd – met uitzondering van de bovenste ventilatieopeningen: hier wordt gebruik gemaakt van Powerchain kettingaandrijvingen. Deze bijzonder krachtige raamaandrijvingen zijn voor de bediening van de grotere ramen gekozen, aangezien ze grote openingsbreedtes mogelijk maken – belangrijk voor snelle rookafvoer in geval van brand.

De raamaandrijvingen zijn met een GEZE MBZ 300 noodstroombesturingscentrale voor RWA-aandrijvingen verbonden, die in de gebouwbeheertechniek (GLT) van de terminal geïntegreerd is. Zo kan het complexe natuurlijke ventilatiesysteem comfortabel bestuurd en gecontroleerd worden.

MEER OVER NATUURLIJKE VENTILATIE

Ventilatie, RWA en vluchtroutebeveiliging

De ramen in de trappenhuizen zijn handmatig gestuurde ramen, die met GEZE OL Line zijn uitgerust.

De ramen in de trappenhuizen zijn handmatig gestuurde ramen, die met GEZE OL Line zijn uitgerust. © Keith Hunter / GEZE GmbH

De ramen van de trappenhuizen zijn eveneens met Slimchain kettingaandrijvingen uitgerust. Indien nodig maken de raamsystemen bovendien een natuurlijke rook- en warmteafvoer mogelijk: bij rook- en hitteontwikkeling openen de rookafvoeroplossingen de ramen en sturen ze toevoerluchtopeningen, zodat levensreddende vluchtroutes in ernstige situaties rookvrij en veilig begaanbaar blijven. Daarnaast zorgen handmatige bovenlichtopeners voor een aanvullende natuurlijke ventilatie.

MEER OVER RWA

Deursystemen voor barrièrevrije brandwerende deuren

Onder de beglaasde westgevel bevinden zich aan beide zijden twee automatische draaideuren. Deze worden net als een andere deur aan de zijgevel van het gebouw, door Slimdrive EMD-F deursystemen aangedreven. De elektromechanische draaideuraandrijvingen voor 1-vleugelige brand- en rookwerende deuren zijn uiterst veelzijdig: ze bieden een krachtondersteunde opening en kunnen via de bedieningsknop met constante openings- en sluitsnelheid geactiveerd worden. Door een geïntegreerde obstakelherkenning worden verder mogelijke obstakels opgemerkt en stopt indien nodig de openings- of sluitprocedure. Zo stellen de Slimdrive EMD-F aandrijvingen ook personen met beperkte mobiliteit in staat tot een eenvoudige en veilige toegang.

MEER OVER BARRIÈREVRIJHEID

Krachtondersteunde opening en geïntegreerde obstakelherkenning voor schuifdeuren.

Krachtondersteunde opening en geïntegreerde obstakelherkenning voor schuifdeuren. © Keith Hunter / GEZE GmbH

Onopvallend design en hoog toegangsgemak

Vanaf de hoofdingang loopt een beglaasde gang naar een 2-delige schuifdeur, die door een GEZE Slimdrive SL NT schuifdeursysteem wordt aangedreven en in de foyer van de hoofdentreezone uitkomt. De Slimdrive deuraandrijving voldoet hier meteen aan twee belangrijke voorwaarden: hij is geschikt voor binnen- en buitendeuren met hoge toegangsfrequentie en vanwege de geringe bouwhoogte van 7 cm ideaal voor glazen gevels met zeer hoge designeisen – zoals de Brodick-veerbootterminal.

Verdere voordelen van de Slimdrive deuraandrijvingen

  • Met een hoogte van slechts 7 cm zijn de Slimdrive aandrijvingen uiterst onopvallend en passen ze perfect in het deurframe.
  • Ze zorgen voor een slijtagearm, krachtig systeem, dat buitengewoon stil werkt.
  • De automatische lineair-schuifdeursystemen zijn ideaal voor gebouwen met hoge toegangsfrequentie, zodat alle personen het gebouw comfortabel en veilig kunnen betreden en verlaten.

Het was een fascinerend project, waaraan wij deelnamen: tijdens de gehele bouw zijn veel GEZE-producten gebruikt, en er werd van het begin af aan veel waarde aan gehecht, een intelligent, functioneel gebouw te scheppen dat voor de toekomst is uitgerust en gelijktijdig de natuurlijke omgeving, waarin het zich bevindt, erbij betrekt.

Andy Howland, Director of Sales and Marketing GEZE UK

Alle gebruikte GEZE deur- en raamsystemen in een oogopslag:

  • Slimchain raamaandrijvingen
  • Powerchain kettingaandrijvingen
  • MBZ 300 noodstroombesturingscentrale
  • handmatige bovenlichtopeners van de OL-productserie
  • Slimdrive EMD-F draaideuraandrijvingen voor 1-vleugelige brand- en rookwerende deuren
  • Slimdrive SL NT schuifdeursystemen