Geze Insights

GEZE met twee wereldprimeurs op de digitale stand

Zelfs in deze ongewone tijden kijkt Gerald Haas, Managing Director Development bij GEZE, met vertrouwen vooruit. Hij rapporteert over de nieuwe producten van GEZE, zijn verwachtingen, marktvooruitzichten – en zaken waar hij echt trots op is.

Meneer Haas, het contact met de markt en de belanghebbenden is moeilijk in het tijdperk van 'physical distancing' – hoe gaat u als hoofd van de afdeling Ontwikkeling om met de situatie?

Allereerst is het natuurlijk jammer dat we op dit moment niet in staat zijn om direct contact te onderhouden met onze klanten en prospects. We zijn echter een wereldwijd bedrijf -– dus we zijn gewend om via alle andere mogelijke kanalen in nauw contact te staan met werknemers, klanten en partners. Of het nu gaat om online trainingen, virtuele vergaderingen, of de traditionele telefoon. Deze methodes stellen ons in staat om de ontwikkeling en de markttrends te bespreken, de eisen van de klant in kaart te brengen – en zeer open feedback over onze producten te ontvangen. Bovendien voldoen veel van onze producten aan de eisen van de situatie; denk alleen al aan onze oplossingen op het gebied van barrièrevrijheid of hygiëne. Heel eenvoudig: Ik hoef een deur die automatisch opent niet aan te raken. Dit is op dit moment een bijzonder aantrekkelijke gedachte. Tot slot worden online kanalen zoals onze website steeds belangrijker en gebruiken we ook nieuwe vormen van communicatie, zoals een digitale stand om onze nieuwe producten en oplossingen te presenteren.

Ga naar de digitale beurs

Wat mogen bezoekers van de digitale stand verwachten op het gebied van nieuwe producten en oplossingen?

Met GEZE F 1200+ en GEZE NatVent grijpen we de kans aan om de positie van GEZE op het gebied van raamtechniek en automatisering nog steviger te verankeren. Onze F 1200+ automatiseert zeer grote en zware draai- en kiepramen op zo'n manier dat ze ook nog steeds handmatig te bedienen zijn. Op dit moment kan een raam van deze grootte als het geautomatiseerd is, niet handmatig worden gebruikt. De F 1200+ heeft twee bedrijfsmodi: het raam kan automatisch in een kiepstand worden gebracht, maar er is ook een handmatige instelling waarmee ik het venster als een normaal draairaam kan bedienen. De gebruiker kan dus vrijwel zonder vertraging tussen beide modi schakelen – er is niets wat erop lijkt op de markt verkrijgbaar!

Onze F 1200+ automatiseert zeer grote en zware ramen, zodat ze ook nog met de hand kunnen worden bediend.

Gerald Haas, Managing Director Development bij GEZE
Jarenlang werkzaam in de diverse vakgebieden van 'elektronica, mechanica en software' – Gerald Haas, hier te zien met een medewerker van zijn ontwikkelingsteam

Jarenlang werkzaam in de diverse vakgebieden van 'elektronica, mechanica en software' - Gerald Haas, hier te zien met een medewerker van zijn ontwikkelingsteam.

En wat is het speciale kenmerk van GEZE NatVent?

Met GEZE NatVent spelen we in op de wereldwijde trend van 'energiebesparing'. Het is een feit dat de grootste verbruiker van energie in gebouwen altijd de verwarmings-, ventilatie- en airconditioningstechniek is. In gematigde klimaten kan een ongelooflijke hoeveelheid energie worden bespaard door middel van natuurlijke ventilatie en geautomatiseerde nachtkoeling. Onze kit bevatte hievoor een paar doorslaggevende puzzelstukjes: op de eerste plaats raamautomatisering en op de tweede plaats onze GEZE Cockpit-oplossing. Het lag dus voor de hand om deze twee te combineren – en nu kunnen we bijvoorbeeld onze nieuwe F 1200+ met een netwerkgeïntegreerde ventilatiebesturing aanbieden. Maar GEZE NatVent werkt natuurlijk ook met de GEZE Slimchain of Powerchain. Over het geheel genomen kijk ik er erg naar uit om onze beide nieuwkomers op de markt te zien komen.

Meer over natuurlijke ventilatie

Meer over geautomatiseerde nachtkoeling

Het sleutelwoord op het gebied van mondialisering: hebben bepaalde doelmarkten voor u prioriteit?

Onze producten bereiken in het algemeen een internationale markt. China is voor ons een bijzonder belangrijke groeimarkt. We hebben veel expertise op het gebied van de nationale en internationale certificeringen die nodig zijn voor onze producten.

Wat betekenen de onderwerpen 'consulting expertise' en 'service providers' voor u?

Het onderwerp van 'consulting' (advies) is uiterst belangrijk. Met name digitale adviesexpertise is in toenemende mate het doorslaggevende aankoopcriterium. Neem bijvoorbeeld BIM: in dit geval leggen we aan architecten en exploitanten uit hoe onze producten door middel van BIM-modellen in het deurplanningsproces kunnen worden opgenomen. En hoe we in de actuele toepassing de juiste functies bieden om aan veel eisen te voldoen, waarvan sommige tegenstrijdig kunnen zijn. Vooral in Duitsland is de vraag naar advies zeer groot en het negatieve voorbeeld van de luchthaven van Berlijn heeft velen van ons doen inzien hoe belangrijk de juiste brandveiligheid is. Er is ook een toename in het advies aan installatiebedrijven: wij adviseren hen bij de keuze van producten, de installatie en het onderhoud met trainingen, workshops, montagevideo's en nog veel meer.

Meer over gebouwplanning met BIM

Vooral in Duitsland is de vraag naar advies zeer groot en het negatieve voorbeeld van de luchthaven van Berlijn heeft velen van ons doen inzien hoe belangrijk de juiste brandveiligheid is.

Gerald Haas, Managing Director Development bij GEZE

Een laatste vraag, meneer Haas. Welke rol speelt het thema 'design' voor de klanten van GEZE – en welke rol ziet u hierin voor uzelf weggelegd?

We nemen het onderwerp zeer, zeer serieus – het feit dat we regelmatig internationale designprijzen winnen is daar het bewijs van. Tegenwoordig is een goed design praktisch een hygiënefactor, omdat met name architecten standaard een visueel hoogwaardige indruk verwachten. Kijk bijvoorbeeld naar ons nieuwste product F 1200+: hier hebben we een high-end en elegante lichtmetalen behuizing met hoogglans bedieningselementen voor een intuïtieve bediening van capacitieve technologie en dat alles op het hoogste niveau smartphone-technologie. En dat moét je tegenwoordig hebben!

Ga naar onze product- en oplossingshoogtepunten