Casusstudies

Gebouwbeheertechniek met systeem: in netwerk verbonden oplossingen op de Vector IT-campus

Het nieuwe bedrijfshoofdkantoor van de in Stuttgart gevestigde IT-specialisten Vector Informatik, het grootste gebouw in het bedrijvencomplex tot nu toe, heeft gekozen voor ultramoderne gebouwentechniek. GEZE heeft bijgedragen aan de ‘smart building’-benadering met op maat gemaakte digitale netwerkoplossingen en veiligheidstechniek.

Alles onder controle dankzij BACnet-gebaseerde gebouwbeheertechniek

Carrouseldeuren in het entreegebied van de Vector IT-campus. Foto: Jürgen Pollak voor GEZE GmbH

Meer dan 180 deuroplossingen door GEZE, GEZE Cockpit gebouwautomatiseringssysteem in netwerk en geïntegreerd in de BACnet-gebouwbeheertechniek via IO 420 interfacemodule. © Jürgen Pollak / GEZE GmbH

GEZE implementeerde meer dan 180 (hoofdzakelijk multifunctionele) veiligheidsdeursystemen van hoge kwaliteit in het nieuwe IT-campusgebouw. Om alle geautomatiseerde deursystemen op hetzelfde moment centraal te kunnen controleren en besturen, werden ze in een netwerk verbonden via interfacemodules in het GEZE Cockpit gebouwautomatiseringssysteem en geïntegreerd in de BACnet-gebouwbeheertechniek. GEZE-specifieke deurverdelers werden hier gebruikt: alle toevoerleidingen en de IO 420 BACnet-interfacemodule werden samengebracht op dit centrale deurknooppunt. De uniforme structuur van de GEZE-deurverdeler geeft de gebouwmanager een overzicht van de interface met andere productgroepen op iedere deur, en daarom de hele netwerk-gebouwentechniek.

‘Slimme’ deuren met het GEZE Cockpit gebouwautomatiseringssysteem en de IO 420 BACnet-interfacemodule

GEZE IO 420 BACnet-interfacemodule. Foto: GEZE GmbH

De kern van het ‘smart building’-concept: de GEZE IO 420 BACnet-interfacemodule. © GEZE GmbH

De GEZE Cockpit en de IO 420 BACnet-interfacemodule besturen de gegevensuitwisseling tussen deuren en gebouwbeheertechniek. ‘Deurintelligentie’-informatie (zoals: is de deurmodus open of gesloten, nachtvergrendeling of ontgrendeld, of is er interferentie) wordt geleverd via BACnet MS/TP. GEZE Cockpit zet BACnet MS/TP om in BACnet/IP. Het systeem draagt alle informatie over de status en functie van een deur over. Deze wordt doorgestuurd naar de centrale computer en gedocumenteerd. Gegevens worden gefilterd door GEZE Cockpit om de toegevoegde bonus of gereduceerd gegevensverkeer op het netwerk te creëren.

In het geval van een alarm, storing of manipulatie van een deur kan het gebouwbeheer onmiddellijk reageren en bijvoorbeeld deuren vrijgeven voor vluchtroutebeveiliging of panieksloten vergrendelen.

Vrijstaande spiraalvormige trap in de IT-campusfoyer. Foto: Jürgen Pollak voor GEZE GmbH

Vrijstaande spiraalvormige trap in de IT-campusfoyer. Foto: Jürgen Pollak voor GEZE GmbH © Jürgen Pollak / GEZE GmbH

Netwerk-deursystemen in de ‘poort naar de campus’

Close-up van elektrische deuropeners. Foto: Jürgen Pollak voor GEZE GmbH

Perfect voor deuren met fijne lijst: onopvallende elektrische deuropeners door GEZE. © Jürgen Pollak / GEZE GmbH

De 500 m² glazen foyer, open boven alle vier de verdiepingen, is de ‘poort naar de IT-campus’ en heeft een indrukwekkende lichte, open atmosfeer. Gecombineerde deuroplossingen in het entreegebied combineren barrièrevrijheid, toegangsbesturingen, inbraakpreventie, vluchtroutebeveiliging en betrouwbare rookafvoer in het geval van een brand.

  • Twee identieke, drievleugelige volledig geautomatiseerde carrouseldeuren regelen de dagelijkse stroom bezoekers. Deze zijn ook uitgerust met automatische ronde schuifdeuren als nachtsluitingen.
  • Twee tweevleugelige automatische vluchtroutes met ‘sterke’ Powerturn draaideuraandrijvingen rechts en links van de carrouseldeuren zorgen voor barrièrevrijheid en eveneens dat ze ook makkelijk handmatig geopend kunnen worden, dankzij de Smart swing-functie.
  • Een van de nooduitgangen is ontworpen als een RWA-toevoerluchtopening met K 600 inklaphendelaandrijvingen. In het geval van een brand openen de deurvleugels automatisch breed, zodat rook en warmte kunnen ontsnappen.
  • Dankzij zijn toegangscontrolesysteem en een zelfsluitend IQ AUT paniekslot fungeert de andere nooduitgang als een volpaniekdeur: in het geval van gevaar kan hij geopend worden door iedereen van binnenuit, zelfs in zijn vergrendelde status.

Een belangrijke veiligheidscomponent van het volledige deursysteem is de in netwerk verbonden TZ 320 centrale deurunit: de gebouwmanager kan de status van de deuren op ieder moment op afstand wijzigen, ze aanpassen of de bedrijfsmodus veranderen (bijv. ‘continu open’) via de gebouwbeheertechniek. Centrale besturingsopdrachten kunnen ook gegeven worden voor enkele, meerdere of alle deuren en deuren kunnen ook tijdgeprogrammeerd worden.

Multifunctionele deuren: comfortabel en centraal bediend

Multifunctionele veiligheidsdeur op de eerste verdieping zorgt voor toegang indien nodig, alleen voor bevoegde personen. Met de GEZE Powerturn F aandrijving, de FT500 elektrische deuropener en het TZ 320 deurbesturingsapparaat fungeert de deur zowel als een brandsectiedeur en barrièrevrije nooduitgang. Wanneer openen geautoriseerd is, ontgrendelt het FTV 320 vluchtdeurslot de deur door te drukken op de nooddrukknop van het deurbesturingsapparaat of door het activeren van de brandmeldinstallatie. De binnendeuren van het kantorencomplex zijn ook uitgerust met verschillende varianten van het GEZE-portfolio van elektrische deuropeners, met Powerturn aandrijvingen en/of een toegangscontrolesysteem. Net als de brandsectiedeur zijn ze in het netwerk verbonden met de gebouwbeheertechniek en kunnen ze op afstand worden gecontroleerd en bestuurd door het gebouwbeheer.

Een goede combinatie: RWA en vluchtroutebeveiliging in één

Personeelsrestaurant met twee tweevleugelige glazen deuren.

Vastzetvoorzieningen in netwerk verbonden via de gebouwbeheertechniek fungeren ook als klimaatregeling. © Jürgen Pollak / GEZE GmbH

De vastzetvoorzieningen van het deursysteem en airconditioningbesturing in het gebouwbeheer in het bedrijfsrestaurant werken samen in de gebouwbeheertechniek. Tweevleugelige volpaniek-vluchtroutes zorgen voor eenvoudige toegang en fungeren als een toevoerluchtopening in het geval van een brand. Als er een gevaar wordt waargenomen, ontgrendelt het MBZ 300 RWA-systeembesturingscentrum het zelfsluitende IQ lock AUT paniekslot en opent de deur automatisch tot zijn maximale openingsbreedte via de K 600 inklaphendelaandrijving. Tegelijkertijd worden de rookafvoermotoren geactiveerd door de RWA-centrale-alarmmodus. De deurmodus wordt automatisch doorgegeven aan het gebouwbeheersysteem, zodat de gebouwmanager onmiddellijk actie kan ondernemen: als de alarmstatus is teruggezet, sluiten de vastzetvoorzieningen met behulp van de deurdrangers en vergrendelen ze automatisch.

Netwerk van deurdrangers en klimaatregeling

Eenvleugelige glazen draaideur in brandbeveiligingsontwerp. Foto: Jürgen Pollak voor GEZE GmbH

Complexe deurtechniek: met smalle lijst en centraal bestuurbaar. © Jürgen Pollak / GEZE GmbH

Het voordeel van een netwerk van deursystemen in gebouwbeheertechniek is dat de deuren handmatig kunnen worden ingesteld voor natuurlijke ventilatie in zomerbedrijf en elektrisch gesloten door de GEZE elektrische vastzetfunctie in de glijrails van de deurdranger. Via de gebouwbeheertechniek kan de gebouwmanager bepalen wanneer de deuren gesloten moeten worden, bijvoorbeeld na sluitingstijd. De deurmodus geregistreerd door het gebouwbeheersysteem wordt doorgegeven aan het klimaatregelingsysteem, dat vervolgens temperaturen op een energie-efficiënte manier kan regelen. De ‘intelligente’ deurbesturing combineert zo energie-efficiëntie met inbraakpreventie.

GEZE-producten op het nieuwe bedrijfshoofdkantoor van Vector

  • IO 420 BACnet interfacemodule
  • Drievleugelige, volledig geautomatiseerde carrouseldeuren
  • Powerturn draaideuraandrijvingen
  • K 600 inklaphendelaandrijvingen
  • GEZE-toegangsbesturingssystemen
  • Zelfvergrendelend IQ AUT paniekslot
  • In netwerk verbonden TZ 320 deurbesturingsapparaat
  • GEZE Powerturn F aandrijving
  • FT500 elektrische deuropener
  • FTV 320 vluchtdeurslot
  • MBZ 300 RWA besturingseenheid
  • GEZE Cockpit